Časopis KAM po Česku č. 6/2016

vydání vyšlo: 1.6.2016


Obsah vydání

V časopisu KAM po Česku č. 6/2016 najdete mimo jiné i tyto články a témata:

KAM pro děti Předplatné KAM na výlet s VIP Novinky v regionech Reportáže Inzerce KAM to vidí O nás Kam pro KAM Kariéra Rozhovory Kalendárium Zpět KAM po Česku červen 2016

Milí čtenáři, červnové vydání magazínu KAM po Česku se již tradičně věnuje rodinám s dětmi, výletům a všemu, co lze s dětmi podnikat. Bude to znít neuvěřitelně, ale první rodiny na našem území lze vysledovat již v době ledové, přesněji v době lovců mamutů, tedy asi před 38 000 lety. Časem se vyvinuly ve stabilní populace, kterým vévodila kultura doložená v Dolních Věstonicích.

Nás, kteří již léta varujeme před dovolenou v exotických krajích, potěší, že letošní letní dovolenou stráví v Česku asi 41 procent z nás. Z toho dvě třetiny pojedou autem nebo autobusem a každý čtvrtý plánuje nízkonákladovou dovolenou v kempu. Jed- ním z důvodů je to, že bezmála desetina populace, asi 1,02 milionu, žije pod hranicí příjmové chudoby a nedostatkem trpí 5,6 procenta lidí, tedy asi 590 000.

Málo uvěřitelným se potom zdá být fakt, že stále více jíme. Chcete-li pochopit, jak velké porce dnes jíme, jděte do muzea. Zjistíte, že naše talíře mají průměr 28 cm, kdežto v 50. letech minulého století měly pouhých 25 cm. Prostě velké nádobí, větší porce… a jen my si myslíme, že jíme stejně. Příklad bychom si měli vzít z dětí. Ty až do tří let odolávají nadměrnému jedení, protože mají schopnost přestat jíst, jsou-li syté. Škoda jen, že nám to nevydrží. Smutné je, že ač tloustneme, česká domácnost utratí v průměru za sport pouze 1,2 procenta svých celkových výdajů. Zato u sázkových kanceláří jsme si za vklady na mistrovství světa v hokeji udělali oko, když jsme utratili více než jednu miliardu korun, což by potvrdil i tiskový mluvčí Fortuny Petr Šrain.

Ještě jedno varování. Čeština převzala v minulosti řadu výrazů z němčiny. Obávám se proto, že ani nejnovějšímu přírůstku němčiny „smombie“ neodolá. Vzniklo slovním spojením smartphone (chytrý telefon) a zombie (oživlá mrtvola) a popisuje uživatele chytrých telefonů, kteří jsou zabraní do svých miláčků natolik, že nevnímají své okolí. Tato nemoc se šíří rychlostí světla a nejvíce postihuje věkovou skupinu 25 až 35 let. Předejít střetům se smombie, třeba jen při jejich bezohledném přecházení ulice, mohou radní našich větších měst jen tak, že nainstalují semafory na zem.

Rada na závěr ? jezte dopolosyta, pijte dopolopita, sportujte dopolohbita, utrácejte s mírou a chytrý telefon patří do kapsy. Kdyby nic jiného, alespoň tak mírně poupravíme fasádu bruselským statistikám.